субота, 27. јун 2020.

Sutra slavimo Vidovdan – ove rituale bi trebalo ispoštovati!

Pravoslavni vernici obeležavaju Vidovdan 28. juna, a širom Srbije postoje različita verovanja i običaji. Jedan ritual živi vekovima i izvodi se u noći pre.




 

Naime, veruje se da vidova trava, koja se od davnina smatrala biljkom za gatanje, devojkama u san dovodi budućeg muža. Ali, prema verovanjima, i udate žene treba bi da isprobaju trik sa vidovom travom.



 

Pošto oko Vidovdana rastu dve vrste travčica: vidovčica – jakocrvenog i malog cveta i modra vida, sličnog cveta. Treba ih pronaći obe, ubrati i staviti pod jastuk. Veruje se da kakav san sanjaju te noći udate žene, obistiniće se.

Međutim, za slobodne devojke važi drugo verovanje. One bi trebalo da vidovu travu, parče hleda i malo soli stave pod jastuk. Pre nego što legnu, treba da izgovore:

“Vide, Vide! Tako ti soli i hleba, zemlje i neba, kaži mi ko će mi biti suđen. Neka mi izađe na san.”

Kako se veruje, vidova trava pomoći će mladim neudatim devojkama da kroz vrlo kratko vreme upoznaju svog budućeg životnog saputnika.

Pre spavanja, izgovorite: “Sveti Vide neviđeni, dođi dragi suđeni, dođi noćas u moj san, dođi na moj prvi sastanak.”

Te devojke će već u narednih nekoliko dana upoznati budućeg muža.

Takođe, postoji verovanje da na Vidovdan treba ustati pre zore, pogledati prema Suncu i reći: “Oj Vido, oj Vidovdane, daj mi vid dok sam živ!”

Na Vidovdan se svaki član domaćinstva u zoru umije vodom vidovkom, za koju se veruje da može da isceli mnoge rane i bolesti. U selima pod Fruškom gorom, seljaci su se na praznik izjutra umivali rosom i izgovarali:

“Oj Vidove, Vidovdan, što ja očima video, to ja rukama stvorio.”

(ddl.rs/instagram)

#Običaji #Svetac #Verovanja #Vidovdan #PRessSerbia

Нема коментара:

Постави коментар